Bewustwordingcampagne met jongerenmerk FOUR
Éen knal. Een seconde, een toekomst verspeeld. Ondanks waarschuwingen, ondanks een bewustwordingscampagne vorig jaar groeit het aantal jongeren dat een hand of arm kwijtraakt door exploderend vuurwerk nog steeds. Nu al is het aantal amputaties verdubbeld ten opzichte van vorig jaar in dezelfde periode. Daarom lanceert de Nederlandse Vereniging voor Handchirurgie (NVvH) samen met het bij jongeren populaire kledingmerk FOUR een nieuwe bewustwordingcampagne.
Samen brengen zij de limited edition Cobra One-Sleeve,een eenarmige hoodie. ,,Het is hartverscheurend om te zien hoe jongeren levensveranderende verwondingen oplopen door vuurwerk’’, aldus dr. Ernst Smits, handchirurg bij de `NVvH. ,,Met de campagne willen we jongeren bewust maken van de gevaren. De samenwerking met FOUR is heel belangrijk, zij bereiken een grote groep jongeren.’’
FOUR: ,,Samen vragen wij aandacht voor de jonge levens die voor altijd zijn veranderd door illegaal Cobra-vuurwerk.De hoodie laat zien wat er in één seconde kan gebeuren. Eén knal. Alles anders.”
De campagne is gebouwd op echte verhalen van jongeslachtoffers. Hun ervaringen bepalen de toon, de beelden. Eén mouw ontbreekt. De mouw die ontbreekt staat symbool voor hun verlies. Een hand. Een arm. Een deel van hun toekomst.
De eenarmige hoodie is niet te koop. Eén exemplaar krijgt een plek in de winkel, tussen de reguliere collectie.
Om het succes van de campagne zo groot mogelijk te laten zijn, werkt FOUR samen met enkele tientallen influencers, die vooral onder tieners populair zijn. Zo hebben onder anderen Soundos, Delano en Montell hun medewerking toegezegd.
De Nederlandse Vereniging van Handchirurgie maakt zich al jaren grote zorgen over de groei van het aantal ernstige vuurwerkslachtoffers. Halverwege de maand zijn al 11 jongeren een arm of hand kwijtgeraakt door vuurwerk, veelal door de illegale Cobra. En de slachtoffers worden ook steeds jonger. In vijf jaar tijd daalde de gemiddelde leeftijd van 22 naar 13 jaar, zo blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC).
De campagne zal van 22 december tot en met 6 januari via social media en outdoor schermen worden gepromoot. De campagne is een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Handchirurgie en wordt belangeloos uitgevoerd en ondersteund door FOUR, Outdoor Ocean en Dobuntu.
Voor interviews en informatie: Richard Dubbeld: richard.dubbeld@gmail.com | 0647605005
Klik op onderstaande afbeelding om de film te starten: